راهبردهای توسعه و حفظ خودکارآمدی در معلمان
کارآمدی معلم چیست و چگونه موجب رشد تاب آوری در معلمان و دانش آموزان می شود؟
معلمانی که حس کارآمدی بالایی دارند، تجارب تسلط را برای دانشآموزان خود ایجاد میکنند، در حالی که معلمان با خودکارآمدی آموزشی پایین، رشد شناختی دانشآموزان و همچنین قضاوت دانشآموزان در مورد تواناییهای خود را تضعیف میکنند. فرانک پاجارس
فهرست عناوین
راهبردهای توسعه و حفظ خودکارآمدی در معلمان
کارآمدی معلم چیست و چگونه موجب رشد تاب آوری در معلمان و دانش آموزان می شود؟
احساس کارآمدی معلم مهم است زیرا معلمان باید در توانایی خود برای آموزش و دسترسی به همه دانش آموزان احساس شایستگی و اطمینان داشته باشند. خودکارآمدی به یک چارچوب مهم در آموزش برای پیشبینی و توضیح ادراکات و قضاوتهایی تبدیل شده است که بر تصمیمگیریها و اقدامات معلمان در کلاس درس تأثیر میگذارند.
وایات کارآمدی معلم را اینگونه تعریف می کند: «باورهای معلمان در مورد توانایی هایشان برای حمایت از یادگیری به روش های مختلف وظیفه و زمینه خاص، شناختی، فراشناختی، عاطفی و اجتماعی».
چگونه خودکارآمدی در معلمان ایجاد می شود؟
کارآمدی معلم در اوایل حرفه تدریس شروع به رشد می کند. در حالی که باورهای کارآمدی معلمان در سالهای اولیه تدریس انعطاف پذیر یا تاب آور هستند، اما زمانی که معلمان تجربه تسلط کافی (تجربه تدریس واقعی) را داشته باشند، نسبت به تغییر سختتر و مقاومتر میشوند.
با این حال، کارآمدی معلم به صورت خطی توسعه نمییابد، و کسب مهارتها و دانش پیچیده تدریس در طول زمان پیش از اینکه معلمان به سطوح پایدار خودکارآمدی برسند، در جریان است.
مطالعات نشان داده است که عواملی مانند در دسترس بودنِ منابع آموزشی و میزان حمایت بین فردیِ دریافتی از مدیران مدرسه، همکاران، والدین و جامعه گسترده تر بر سطح خودکارآمدی معلمان مبتدی بیش از همکاران با تجربه تر آنها تأثیر می گذارد، در حالی که تجربه تسلط به نظر می رسد نقش بیشتری در سطوح بالاتر خودکارآمدی معلمان مجرب داشته باشد.
کارآمدی معلم چیست و چگونه ایجاد می شود؟
کارآمدی معلم از ترکیبی از تجربه تسلط، تجربه جانشینی، اقناع اجتماعی و حالات فیزیولوژیکی و عاطفی ایجاد می شود.
تجربه تسلط، قدرتمندترین منبع خودکارآمدی، از طریق دستاوردهای موفق گذشته توسعه می یابد. برای مثال، برای یک معلم علوم دبستان، این دستاوردها ممکن است شامل تجربیات مثبت در خارج از مدرسه و علوم در مدرسه در طول سالهای تحصیلی خودشان و همچنین فرصتهایی در طول دوران تدریس خود برای برگزاری کارگاههای مبتنی بر علم و ارائه باشد.
ارائه در مورد علوم اولیه تجربه تسلط ممکن است شامل تدبیر آنها به عنوان معلمان علوم ابتدایی، مشارکت آنها در فرصت های آموزشی و توسعه حرفه ایِ مستمر مرتبط و استفاده موثر آنها از زمان آموزشی در کلاس باشد.
تجربه جانشین چیست؟
تجربه جانشین، دومین منبع قدرتمند اثربخشی، از طریق آنچه معلمان مشاهده می کنند، می شنوند و می خوانند به دست می آید.راهبردهای توسعه و حفظ خودکارآمدی در معلمان
کارآمدی معلم زمانی تقویت میشود که معلمان آموزش مؤثر همسالان خود را مشاهده کنند. به ویژه اگر معلمان بتوانند همسالان با سطح تجربه و مهارت مشابه را مشاهده کنند مؤثر است.
مشاهده همتایان ماهری که آموزش مؤثری را به صورت حضوری یا فیلم ارائه میکنند، میتواند باور معلم را در مورد تواناییهایشان برای تدریس به روشهای مشابه تقویت کند.
نقد عملکردهای آموزشی خود بر روی فیلم یا فیلم نوار ویدئویی (خود مُدل سازی) استراتژی قدرتمند دیگری برای توسعه کارآمدی معلم است، همانطور که تجسم خود در حال تدریس در موقعیت های آینده (خود مُدل سازی شناختی) است.
اقناع اجتماعی و تأثیر آن بر کارآمدی
اقناع اجتماعی نیز تأثیر زیادی بر خودکارآمدی معلم دارد. بازخورد صمیمانه و واقعی از سوی رهبران و همکاران مدرسه حامی، تأیید والدین از عملکرد معلم، و نمایش اشتیاق دانشآموزان در یادگیری، همگی اشکال متقاعدسازی اجتماعی هستند.
کارآمدی معلم نیز از طریق تفسیرهای مثبت از حالات فیزیولوژیکی و عاطفی ایجاد می شود. به عنوان مثال، زمانی که معلمان قبل از معرفی یک موضوع جدید، احساس هیجان و یا احساس لذت و رضایت از ارائه یک درس موفق را تجربه می کنند، خودکارآمدی آنها افزایش می یابد.